tisdag 17 september 2013

Massagebehov

Några nervarvningsrader, så som det ibland blir för mig om kvällarna... Häromkvällen när jag inte kunde somna, började studera böckerna i min sovrumsbokhylla. Tänkte då att jag ska plocka fram något med tema personlig utveckling eller liknande - har just en del sådant i den hyllan. Jag har ju nämnt att de egna böckerna emellanåt lite glöms bort, eftersom jag lånar mycket böcker. Jag tycker framför allt att det är trevligt att äga "temaböcker" av olika slag, såna som man kanske återkommer till fler gånger än till en roman.

Jag fick då med mig ut i vardagsrummet en bok om medveten närvaro av Jon Kabat-Zinn och en som handlar om snabb och enkel massage, skriven av Beata Aleksandrowicz. De båda råkar nog vara rätt bra tajming för mig att studera i dessa dagar. Den förstnämnda har jag läst lite från och till under olika kvällar. Den andra började jag läsa idag.

Det här med massage är väldigt aktuellt, behovet av det alltså. Jag går i vanliga fall regelbundet och får rygg- och nackmassage. Denna sommar blev det lite längre glapp än vanligt mellan gångerna, så det har lätt till låsningar och spänningar. Därigenom har jag också haft onödigt mycket spänningshuvudvärk. Trots ett par behandlingar på sistone, är jag ännu inte helt återställd. Tänkte nu att jag nog kunde själv också klämma och trycka till då och då, eftersom jag nu inte har lyxen att leva med någon som jag skulle ha till hands regelbundet här hemma. Den här boken har bland annat tips om små knep, om hur man kan massera olika delar även på sig själv. Jag har visserligen en sån elektrisk massagekudde som knådar. Den är dock lite "hårdhänt" och går inte upp mot riktiga händer som kommer åt bättre ;)

Förstås kommer man inte åt överallt på sig själv... Det som jag nyligen blev påmind om är att massörer påpekat att mitt huvudskinn sitter rätt hårt åt ;) Huvudet är ju ett exempel på ett ställe man ganska lätt faktiskt kunde ge någon minuts behandling på sig själv då och då... Ska nog börja fördjupa mig mer i denna bok lite regelbundet, tror jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar