söndag 15 september 2013

Lågenergi, soffpaus och lite livsfunderingar

Fy vilken segodag. Så tungt att komma igång med någonting överhuvudtaget. Vet inte om det fortfarande beror på förkylning eller annan utmattning, kanske en kombination... Hade väl inte jättehöga ambitioner för idag, men lite småstäd och lite studier. Framför allt behöver jag sätta alla skolpapper i ordning. Köpte en pärm och register för det igår. Badrummet fick jag nyss lite snabbputsat, men nu har jag en ta-igen-mig-paus igen ;) Tänkte att jag lika gärna kan ta en kaffe och skriva lite, så gör jag ett nytt försök sen... Behövde ändå sätta på datorn för att skriva ut några studiepapper och scanna in en läxa som ska skickas in.

Idag är det jättemörkt här inne tidvis. Rätt så mulet där ute. Sådana dagar brukar det kännas bättre att få saker gjorda hemma, när inte behovet att gå ut är så stort. Men inte riktigt idag då... Igår när jag skulle åka och handla matvaror, kände jag hur jag verkligen saknade fantasi för vad jag skulle vilja laga för mat. Nu när jag efter ett par veckors resande är hemma mer igen, var det dags att fylla på förråden lite. Förutom andra basvaror köpte jag hem en hel del grönsaker och rotfrukter. Igår blev det inget jätteavancerat. Dagens mat har jag ännu inte hunnit tänka så utförligt på. Såg mest att det återigen borde diskas, fast jag gjorde det igår... Muggar och småskedar tenderar att ta slut fort när man är förkyld.

Som jag nämnde häromdagen blev det en tung start på terminen p.g.a. flera resor sammanhopade och därtill en rejäl förkylning. Jag hade förstås inte förväntat mig några mirakelförbättringar i livet på en gång, när jag ska pausa från ett hektiskt jobb. Dock blev det även mentalt lite tyngre än jag tänkt mig, kanske just för att det blev så mycket på en gång, utan någon riktig paus däremellan. Då kommer emellanåt de här vart-är-jag-påväg-i-livet-tankarna... Samtidigt vet jag rent förnuftigt att jag valt en studieinriktning som är "mitt område" och som borde kunna styra mig åt rätt håll. Det var dessutom nödvändigt för mig att ta ett avbrott från jobbet. Jag får nog ha lite tålamod. Det tar väl sitt tag att hitta sin plats och finna sig tillrätta i sina nya spår, eller nåt...

Varvar nu med Finrexin innan kaffepåtår... Hostar så dant och snuvan är lite väl aktiv just nu.

Något som gör livet tyngre än vad det borde behöva vara är att ha dålig självkänsla. Att så ofta ifrågasätta sig själv eller känna skam för något man sagt eller gjort - eller inte gjort - kostar på enormt. Att inte vara van vid eller bekväm med att ta plats försvårar också tillvaron. Dessa tankar har kanske kommit upp hos mig mer i dessa dagar, när jag rör mig i nya sammanhang bland nya människor. Med lite sorg kan jag nu, när jag med åren lärt mig se vissa av mina beteendemönster, hur jag har missat en del i livet - och fortfarande gör - när jag inte vågat eller fattat våga tillräckligt. Får väl se livet som en lärdomsresa, som för vissa av oss kan ta längre att få ihop bitarna i...

Förresten har jag fått lite gjort här på soffan under förmiddagen. Har lyckats få tillbaka en massa tv-kanaler, efter att en längre tid bara kunnat se Svt 1 och Åland 24, när kanalerna för flera månader månader sedan bara försvann... :)

Nu tittar solen fram då och då. Har lite kaffe kvar ännu, men ska försöka nu mentalt ställa in mig på ett "fixa-läge". Flit är för starkt ord idag, men att få lite saker fixade i ordning ska jag nog lyckas med i alla fall...  Får väl fortsätta pausa från och till vid behov. Har ju inga tider att passa idag ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar