söndag 7 september 2014

Bra lördag i nya hemmet och omgivningarna

Det vackra sommarvädret har fortsatt även idag. Efter lite av en fixadag var jag ute på en promenad under kvällen. Det är så mysiga omgivningar här, konstaterar jag än en gång. Fortfarande slås jag av alla dessa rönnbärsträd. Vet inte om de var mer sällsynta i min förra boort eller om det bara råkar vara ovanligt många just här. Jättefina är de i alla fall med sina orangeröda bär, speciellt vackert ser det ut i solsken :) Gick längs ån och via universitetskvarteren. Mitt universitet har byggnader i stadens gamla historiska fabrikskvarter och vissa av fabrikshusen har byggts om - med lyckat resultat - för universitetets bruk.

Satt sen ute i min trädgård och njöt av värmen innan solen försvann bakom grannhuset. Jag är så nöjd med min lägenhet och uteplatsen :) Använde också trädgården för att hänga upp tvätt, som torkade bra i solen. Det är så lyxigt att ha en egen tvättmaskin. Tvättade två maskiner idag.

Jag njuter av att inte ha nånting speciellt inbokat i helgen. Försöker få en del nytta gjort för att komma i ordning här hemma, samtidigt som jag behöver lite ta-igen-mig-tid också.

Jag fick lite "hemlängtan" till mitt gamla universitet när jag idag pratade med en kurskompis därifrån. Vi hade ju så himla trevligt och skojigt ihop med både kursare och personal där.

Här på nya orten har jag ännu inget slags sammanhang, varken i studielivet eller utanför. Det kommer säkert kännas annorlunda om ett tag, men än så länge svävar jag lite i min egen värld utan tillhörighet nånstans. En stor fördel med denna flytt är dock att jag redan har några vänner här sen långt tillbaka.

Som tur brukar jag i regel känna mig rätt hemma var jag än hamnar att bo. Ofta har jag också haft tur med mina lägenheter och studentrum, så att de har legat bra till och varit trivsamma - både inuti och utanför, ofta i natursköna omgivningar.

Det som ännu gör att jag känner mig ensam är bland annat det att jag hittills bara haft ett fåtal lektioner och därigenom inte hunnit lära känna många. Men även det att det är olika människor i grupperna bidrar till att inte känna den där tillhörigheten, jämfört med förra läsåret då alla kurser var obligatoriska och vi blev som en klass, även om vissa pluggade deltid och inte gick alla delkurser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar