fredag 12 september 2014

Diverse från film via uppsats till yoga...

Tittade just på en finsk film på tv, Miss Farkku-Suomi, som tydligen är baserad på en roman av Kauko Röyhkä. Scenen var Uleåborg på 1970-talet. Så bekant för mig att höra dialekten norrifrån. Filmen var bra; tema tonårstid, kärlek, utanförskap och att tro på och följa sin egen väg.

Trodde jag skulle hinna få lite mer gjort under kvällen också, men vad tiden har runnit iväg. Hela veckan har det varit så. Jag har haft så enormt mycket att göra, så jag har hunnit alldeles för lite med mina studier. Så himla mycket som behöver fixas och ordnas hela tiden, varav det mesta nog egentligen studierelaterat.

Idag har jag på allvar lagt tid till att fundera ut ett ämne till min kandidatuppsats som jag skriva under läsåret. Fick med rätt kort varsel höra att vi redan i början av nästa vecka ska presentera vårt ämne. Jag har spånat och googlat, och till och med lånat hem ett par böcker, redan tidigare. Idag satt jag länge i sträck och jobbade med tankeprocessen, och kom steget längre. Kom egentligen fram till att jag inte ska satsa på något av de två förslagen jag haft som alternativ hittills. Det ämnet jag bestämde mig för - dock ännu väldigt ospecificerat även om området/temat är klart - är ändå ett kärt område som jag engagerat mig i under åren. Det känns tyvärr inte som att man pluggar, fast det är ju en del av jobbet att verkligen fundera ut ett uppsatsämne som är viktigt och engagerar - både en själv och förhoppningsvis andra.

En del tid har gått till att cykla runt till olika bibliotek - bara mitt universitet har minst fyra stycken... Dessuotom har jag idag hämtat och hängt upp mina nya vardagsrumsgardiner. Hoppas jag är nöjd när jag ser dem i dagsljus imorgon. De ser lite väl mörka ut, mot vad jag kanske hade tänkt... Skönt att kunna täcka för på kvällarna, för att förhindra insyn hit.

Insåg igår - kanske än en gång - hur jag älskar vissa bitar av mitt hem. Jag kan bli lycklig bara av att att titta ut genom balkongdörren eller fönstret och se den naturnära utsikten och platsen jag har tillgång till :)

Förutom dessa diverse fixanden av alla de slag har jag varit på flera trevliga sociala grejer. Igår var vänner från min förra hemö i stan, så vi var ute på en drink. Det var jättemysigt att komma ut och så himla kul att träffa gamla vänner, när jag är ny här på orten.

Har kommit igång med yoga nu också, och hoppas att det blir av regelbundet. Ett plus var - på gått och ont - att yogaläraren är en snygging. Det "goda" är ett trevligt span, och det "onda" att jag ju inte riktigt helt känner mig i mitt esse under yogautövande... Å andra sidan försvinner man lätt in i mängden av alla brudar som deltar i passen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar