torsdag 25 september 2014

Från plugg via fika och tvätt till fiske i Jemen

Vill få ner några rader efter en hyfsad flitdag med nyttiga pausanden emellanåt. Det har varit rätt så omfattande variation på mina sysslor. Efter frukost behövde jag cykla till stan en sväng för ett par ärenden. Sen var det full fart med en studieuppgift, för jag skulle få besök av en kompis redan under tidiga kvällen. Jag hann inte klart med uppgiften men har nu bra förberett för att fullfölja den.

Just nu har jag en enorm mängd som borde hinnas för mina studier. Jag har känt mig nästan tokstressad tidvis under veckan, men idag är jag hyfsat lugn. Har tänkt att varför blir det så här? Varför tar studierna så enormt mycket tid vissa perioder, så att man nästan tappar sugen. Jag känner mig så otillräcklig, och så får jag den där oron att livet ska springa ifrån mig innan jag fattar att leva... eller nåt. Ekvationer som inte går ihop, att inte få in alla behov i sitt livspussel. 

Försöker påminna mig - återigen - om att komma ihåg att njuta. Det gör jag förstås även av studielivet, men ibland blir det bara för mycket. De föregående dagarna gick mycket åt till lektioner och diverse biblioteksbesök. Hade också en trevlig lunch med en kurskamrat igår. Jag är inte ensam om att uppleva studiemängden som stor, förstår jag av flera andra studeranden.

Strax före och efter min kompis besök idag tvättade jag äntligen två maskiner tvätt. Jag har skjutit på det rätt länge nu. Det har alltid känts som att jag inte hinner just då. Men nu fick jag in den sysslan hyfsat bra i samband med mina pausanden från studierna. Den första maskinens tvätt hängde jag upp medan min kompis var här, när vi hade fikat klart. Efter det lyxade jag till och såg en bibliotekslånefilm - vars tittande också hela tiden bortprioriterats, mest på grund av studierna. Min favoritregissör Lasse Hallströms Salmon Fishing in the Yemen, med Emily Blunt och snyggingen Ewan McGregor. Den var lite romantisk och mysig. Jag gillade humorn i den också.

Så nu har jag en hel mängd tvätt hängandes i ett par av rummen i lilla lyan. Sängen är nybäddad med rena lakan. Jo, jag hann ännu under senkvällen göra klart min översättningsuppgift, som jag suttit med två långa kvällar, och där det ännu återstod en liten del att göra. Orkade dock inte korrekturläsa en sista gång, utan det får bli imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar