söndag 28 september 2014

Flyttstök

Oj, vilka blandade känslor... Mitt nya hem har steg för steg börjat få ordning. Alla gardiner är äntligen på plats sen rätt nyligen. Fick upp en vägghylla i vardagsrummet förra veckan, vilket betydligt förbättrade ordningen och mysfaktorn här. Köket har i stort sett varit i bra skick länge. Idag blev det dock en rejäl tillbakagång.

Det i somras inköpta nya köksbordet visade sig ganska tidigt få fula märken från varmt porslin - trots att jag alltid använder underlägg. I veckan tog jag tag i saken och ringde om det till affären där den köpts. Jag uttryckte mitt bekymmer och min förvåning om att bordet inte tål normalt bruk. Försäljaren sa sig inte känna igen problemet. Jag erbjöds ersättning eller att returnera bordet. Eftersom bordet och stolarna passar jättebra i mitt kök, ville jag ju gärna ha det. Däremot - även mot ersättning - vill jag inte ha ett fult bord med fläckar som inte går bort.

Idag åkte jag och en kompis för att byta bordet mot ett nytt. Den försäljaren höll med mig och sa att det ju ska tåla vanlig användning, men hon sa även att ett nytt bord nog lär ha samma problem. Det hade jag själv egentligen också trott, men så lät det ju inte på den tidigare försäljaren jag pratat med. Nu insåg jag att jag nog bör returnera det helt, vilket innebar mycket mer jobb. Tillaka hem och hämta även stolarna och se till att skaffa nytt bord-och-stolset.

Under dagen har nytt bord införskaffats. Det står färdigmonterat i köket. En helt fin modell som jag har bra erfarenhet av från tidigare. Dock passade den returnerade bättre i detta kök. Efter dagens alla turer fanns inte tid och energi till att montera upp några stolar, så nu står köksbordet som sagt på plats. Vid den finns en pall och en ikeastege. På vardagsrumsgolvet - i rummet där alltså nyligen mysig ordning fåtts enligt ovan - ligger nu en hög med stolsdelar, på väg att monteras upp, när tid och tålamod finns...

Ganska trött och lite ledsen inser jag vilket evighetsgöra min flytt verkligen är :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar